zaterdag 23 maart 2013

Risotto van Gierst met Groenten en Kastanjechampignons

Al eerder heb ik op mijn blog een recept met gierst geplaatst, deze salade was mijn eerste kennismaking met dit product en ik was meteen erg enthousiast. Daarom vandaag iets nieuws, de gierst gebruiken als vervanger voor risottorijst. Een groot succes, dit is een nieuwe lievelings! :) Er ontstaat bijna dezelfde crème-structuur die zo typerend is voor risotto en een groot voordeel vind ik dat het minder zwaar op je maag valt en natuurlijk super veel vitaminen!

Probeer zelf een beetje uit hoeveel bouillon je nodig hebt, ik heb precies 1 liter gebruikt, op 150 gram gierst.





Dit heb je nodig voor 2 - 3 personen:

150 gram gierst
1 grote wortel, in blokjes gesneden
4 stengels bleekselderij, verwijder de nerven, 
in dunne plakjes gesneden
1/2 courgette, in kwarten en plakjes
1 bakje kastanjechampignons, schoongemaakt 
en in plakjes gesneden
1 liter bouillon
handje parmezaanse kaas
2 bosuitjes, in dunne ringetjes
1/2 spaanse peper
handje peterselie, fijngehakt
2 tenen knoflook, fijngehakt
scheutje olijfolie om in te bakken


Bereiding

Bak in een ruime pan het bosuitje, rode peper en knoflook. Spoel ondertussen de gierst in een vergiet. Voeg de champignons toe aan het ui- knoflook mengsel en bak deze tot ze beginnen te slinken. Daarna kunnen de gesneden groenten erbij, schep zo nu en dan om.




















Doe de gierst in een pan met dikke bodem, op laag vuur en schep er één soeplepel bouillon per keer bij. Roer rustig en wacht tot het vocht is opgenomen, net zo lang tot de bouillon vrijwel op is en de gierst gaar is.


Voeg de risottogierst bij de groentenmix en roer door. Schep op en garneer met wat verse peterselie en parmezaanse kaas.





Eet lekker!!!
Eat well. Love life. ♡


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dankjewel voor je reactie! ♡