zaterdag 16 februari 2013

Thaise Groene Curry met Hollandse Wintergroenten en Kaneelrijst

Voor mij is deze curry een echte winterse maaltijd, waar je het direct warm van krijgt! 
Jullie weten inmiddels dat ik niet van het koken uit potjes en pakjes ben, maar vandaag heb ik gesmokkeld. Mede door het feit dat dit de eerste keer is dat ik een groene curry heb gemaakt, besloot ik om het een beetje makkelijk te houden, door het gebruik van een potje green curry paste. Uiteraard wel biologische!

De komende tijd ga ik oefenen om de perfecte groene curry zonder potjes/pakjes te maken! Dit volgt dus nog...

Voor nu een lekkere curry met wintergroenten, zoals pompoen en knolselderij. Als je van lekker pittig eten houdt, gebruik dan wat extra curry paste of Spaanse peper. Ik heb me aan de hoeveelheid op de verpakking gehouden, dit gaf een pittige smaak, maar het was niet heel heftig.


Voor wat kleur op de foto, waren wat doperwtjes of peultjes mooi geweest... helaas te laat! ;)


Dit heb je nodig voor 4 personen:

300 gr volkoren basmatirijst
4,5 dl water
2 eetlepels gemalen kaneel

1 potje green curry paste
1 kilo pompoen, geschild, ontpit en grof gesneden
1 middelgrote knolselderij, geschild en grof gesneden
1 zoete aardappel (bataat), in stukken
2 uien, fijngesneden
2 tenen knoflook, fijngehakt
ongeveer 1,5 dl groentebouillon
1 blikje kokosmelk
handje koriander, fijngesneden
zout
olijfolie

Bereiding

Spoel de rijst in een vergiet goed schoon. Doe het water en de rijst, met het kaneel in een pan en breng aan de kook. Roer goed door en let op de bereidingswijze die op de verpakking staat, om de rijst gaar te koken.

Neem een grote pan met dikke bodem en doe er een scheutje olijfolie in. Bak de knoflook en de uien tot ze glazig zijn. Schep de groene curry en koriander erbij en laat even meebakken. Voeg de gesneden pompoen, knolselderij en zoete aardappel toe en schep door de groene curry. Blus het geheel vervolgens af met kokosmelk en giet er de bouillon bij. Roer goed door en laat op laag vuur koken tot de groenten gaar zijn, dit duurt zo'n 20 minuten.
Breng op smaak met zout en eventueel wat gesneden spaanse peper. 

Schep de rijst in het midden in een diep bord en schep de groene curry erover. 





















Eet lekker!


Eat well. Love life. ♡

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dankjewel voor je reactie! ♡