maandag 28 januari 2013

Pompoentje, wat ben je precies?





De Pompoenfamilie, dat klinkt gezellig! In het boek 'Over Eten & Koken' van Harold McGee, lees ik dat komkommers, augurken, meloenen, watermeloenen en zomer-, winter- en flespompoenen tot deze familie behoren. Nooit geweten...  Er bestaan Aziatische, Afrikaanse en Zuid- en Noord-Amerikaanse soorten. 

In Amerika is de pompoen al jaren bekend, vooral tijdens Thanksgiving wordt hij daar veel gebruikt in gerechten en als decoratie.  In Nederland werd hij tot voor kort niet gegeten, maar tegenwoordig is het een populaire groenten. Aan het einde van de herfst is hij op zijn lekkerst. Voordeel van de pompoen is dat je hem maandenlang als decoratie kan gebruiken, om vervolgens pas op te eten! 

Over de pompoen is bekend dat hij veel voedingsvezels bevat en daarnaast ook rijk is aan bètcaroteen. Ons lichaam kan van bètcaroteen vitamine A maken, daarnaast heeft het een gunstig effect op ons afweersysteem en werkt het beschermend op hart- en vaatziekten. Bètcaroteen zit ook veelvuldig in wortels en broccoli.
Verder bevat de pompoen vitamine C en Calcium. 

Zoals ik in het recept Geroosterde Pompoen Salade, al geschreven heb, hoef je een onbespoten pompoen niet per se te schillen. Door de harde schil, kan je de pompoen ook als 'schaal' gebruiken en vullen met andere ingrediënten en dit samen met het pompoen vlees opeten.

De pompoenpitten gooien we normaal weg, maar je kunt ze opeten, dit is alleen een heel karwij. Ik moet bekennen, ik heb het niet geprobeerd, dus ik ben benieuwd naar jullie ervaring hiermee! De groene pompoen-pitten schijnen een goede invloed te hebben op nierklachten. Dat is mooi meegenomen!



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Dankjewel voor je reactie! ♡