woensdag 30 april 2014

Bloemkool - Quinoa Gratin

Gratin van Bloemkool met Quinoa
Dit is weer een recept van mijn favoriete blog; Sprouted Kitchen. De orginaliteit en het gezonde karakter van de gerechten spreekt mij erg aan, daarnaast zijn de foto's ook vaak prachtig! Kortom een inspirerend blog met heerlijke recepten.

Vandaag maak ik van Sprouted Kitchen een smeuïg bloemkool recept. Sara gebruikt bruine rijst, maar in plaats daarvan kies ik voor quinoa, aangezien ik dat al een tijdje niet meer gegeten heb. Ik was van plan om een lichte salade te eten, maar aangezien het weer een behoorlijk stuk kouder is dan de afgelopen tijd, heb ik trek in een warme ovenschotel. Ik ben gek op kaas, dus het komt goed uit dat er zowel parmezaan als gruyere in dit gerecht gaan. Terwijl ik dit typ, krijg ik alweer trek...

Het is een heeeeeeeeeeerlijk recept, het is wel redelijk zwaar door de kaas, maar echt heel erg smaakvol! 

Dit heb je nodig voor 4 personen:
1 kg bloemkool
1 cup quinoa, gekookt
2 eetl. ongezouten boter
1 rode ui, gesnipperd
2 tenen knoflook, geperst
2 eetl. ongebleekte meel
1 1/2 cup melk
1/4 theel. nootmuskaat
1/4 theel. cayennepeper
1/2 theel. gedroogde Italiaanse kruiden
45 gr. parmezaan, geraspt (+extra voor topping)
65 gr. gruyere, geraspt (+ extra voor topping)
verse peterselie, fijngehakt
peper en zout

Bereiding
Verwarm de oven 200 graden en breng een ruime pan water aan de kook. Was en snijd de bloemkool in kleine roosjes en kook in 7 minuten tot ze beetgaar zijn. Giet af en meng de quinoa en bloemkool.
Neem een pan met dikke bodem en smelt hierin de boter, voeg knoflook en ui toe en bak tot de ui glazig is. Voeg een halve theelepel peper en zout toe. Voeg het meel toe en kook een minuutje mee, giet beetje bij beetje de melk toe terwijl de doorroert. Zet het vuur laag en laat de roux dikker worden. Voeg de kruiden, nootnuskaat, Italiaanse kruiden en cayenne toe en de 2 soorten kaas. Roer door tot de kaas gesmolten is.

Meng het kaasmengsel door de quinoa en bloemkool, breng op smaak met peper en zout en doe het geheel in een ovenschaal. Strooi extra kaas erover en bak 20 minuten in de voorverwarmde oven.  Vervolgens nog 6-10 minuten op 250 graden, tot de bovenkant goudbruin kleurt.
Verdeel de peterselie over de gratin en eet lekker!!!
Ovenschotel Bloemkool - Quinoa Gratin

Eet lekker!
Eat well. Love life. ♡

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dankjewel voor je reactie! ♡