donderdag 25 september 2014

Freaky Freekeh met Bospaddenstoelen, Zoete Aardappel & Citroendressing




Afgelopen week liep ik even binnen bij Bilder & de Clercq in Amsterdam. Mocht je hier nog nooit van gehoord hebben even een korte uitleg: Bilder & de Clercq is een soort luxe supermarkt waar je dagelijks de keuze hebt uit 14 gerechten, vervolgens koop je de ingredienten in precies de juiste hoeveelheid voor het gerecht. Maar je kunt ook losse producten kopen, fijne kaasjes, worstjes, heerlijke chocolade, popcorn, etc.

Tijdens mijn bezoekje zag ik een soort graan staan, wat ik nooit eerder gezien had; freekeh. Nog nooit van gehoord... Freekeh is een tarwe die onrijp wordt geoogst en die met kaf en al in de zon wordt gedroogd, daarna wordt het in brand gestoken en vervolgens in kleine stukjes gebroken . Doordat het in brand gestoken wordt, krijgt het graan een geroosterde smaak. Het schijnt dat Jamie Oliver dit product als zijn nieuwe superfood ziet. Nou ik was benieuwd, dat begrijp je... Ik kan niet anders zeggen; blij verrast was ik door de smaak en textuur van freekeh. Dus probeer het ook eens! (Bron: www.culy.nl)

Dit heb je nodig voor 2 personen:
100 gr freekeh
1 zoete aardappel, in blokjes gesneden (ongeschild)
150 gr bospaddenstoelen, grof gehakt
2 eetl. parmezaan, geraspt
2 eetl. citroensap
Olijfolie
bosje peterselie, fijn gehakt
peper en zout

Bereiding

Verwarm de oven voor op 160 graden. Breng een ruime pan met water aan de kook en kook hierin de freekeh in ongeveer 15 minuten tot het gaar is, maar nog wel een stevige korrel. Leg de zoete aardappel en bospaddenstoelen op een bakplaat bekleed met bakpapier. Besprenkel met olijfolie en zout. Bak ze in ongeveer 30 minuten tot de aardappel gaar is, (mag nog wel een lichte bite hebben) en de paddenstoelen krokant gebakken zijn.

Maak de dressing door citroensap en olijfolie te mengen, breng op smaak met wat peper, zout en peterselie. Hussel de paddenstoelen, zoete aardappel en freekeh door elkaar. Giet de dressing erover en bestrooi met parmezaanse kaas.

Eet lekker!
Eat well. Love life.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dankjewel voor je reactie! ♡