dinsdag 16 juli 2013

Salade met gebakken Halloumi en gedroogde Tomaatjes

Salade met gebakken Haloumi en oven gedroogde Tomaatjes
Tijd voor wat nieuws dacht ik en met dit idee stapte ik de Turkse winkel op de hoek binnen. Al snel had ik een pakje kaas in mijn handen, dat deed denken aan feta, alleen dan een stuk steviger. 'Halloumi', ik had er wel eens van gehoord, maar nooit eerder gekocht of geproefd. De aardige verkoper legde mij uit dat het een soort geitenkaas is, die door het hoge eiwitgehalte niet smelt, waardoor je hem kan bakken of grillen. Daarnaast vertelde hij ook dat de kaas best sterk gezouten is, voor gebruik afspoelen onder de kraan, zorgt dat de zoute smaak minder sterk is.

Ik heb de gebakken kaas in kleinere stukjes gesneden en door een simpele salade gedaan. De zoute smaak naast het zoetige van de gedroogde tomaatjes en het zure van het citroensap, maakt een mooie combinatie van smaken. De kaas bakken is snel klaar, alleen de oven gedroogde tomaatjes duurt een tijdje, maar dit is zo lekker, daar maak je graag tijd voor vrij! Hier vind je het recept voor de gedroogde tomaatjes.


Dit heb je nodig voor 2 personen:

0,5 pakje halloumi, afgespoeld en in plakken gesneden
4 handjes gemengde sla, gewassen
2 eetl. citroensap
olijfolie om in te bakken
snuf zout

Voor de tomaatjes:
Zie recept voor ovengedroogde tomaatjes.

Bereiden

Start met de gedroogde tomaatjes. Laat de tomaatjes als ze klaar zijn afkoelen en bak op hoog vuur in de koekenpan de halloumi aan beide kanten goudbruin, laat vervolgens kort afkoelen en snijd ze in blokjes. Doe de gewassen sla in een ruime kom en voeg de gedroogde tomaatjes en halloumi blokjes toe.  Besprenkel met citroensap en eventueel nog wat olijfolie. Extra zout toevoegen is niet nodig!

Pluksla van het balkon 
Eet lekker!

Eat well. Love life. ♡

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dankjewel voor je reactie! ♡