donderdag 12 maart 2015

Zoete Aardappel- en Pompoensoep met Amandelschaafsel


Al een paar maanden denk ik erover om een detox te doen, maar wat voor soort detox, ik had geen idee... citroenkuur, sapkuur, detox baden, etc. er is teveel om op te noemen en eigenlijk zie ik door de bomen het bos niet meer. Wel lijkt het mij prettig om zeker te weten dat ik genoeg vitaminen en mineralen binnen krijg, dat geeft toch een fijner gevoel dan alleen water met citroen lijkt me.

Zelden doe ik mee met win-acties, maar toen ik twee weken geleden op ilovehealth.nl een detox win-actie van Sapje tegen kwam, kon ik niet anders dan een reactie achterlaten. Je voelt het al aankomen; ik heb gewonnen! Wauw... mijn weekend kon niet meer stuk.

Aanstaande zaterdag begint het sappen en de kuur duurt 3 dagen. Minimaal 3 dagen van tevoren begin je met het afbouwen van bepaalde voedingsstoffen, denk aan cafeïne, dierlijke producten, zuivel en koolhydraten van brood, rijst en suikers.

Phoe, de eerste afbouw-dag zit erop en ik moet hier al best aan wennen. Want na deze eerste dag mis ik kaas, gewoon lekkere Hollandse kaas (of Franse mag uiteraard ook). Op een cracker, door een salade of tussendoor een klein blokje... Maar goed, dit is nog maar het begin, dus even doorzetten de komende dagen!

Gisteravond at ik een stevige zoete aardappel- en pompoensoep, dit super simpele recept vind je hieronder. Ik zal jullie op de hoogte houden hoe de detox gaat!

Recept - Zoete aardappel met amandelschaafsel

Dit heb je nodig voor 1 pan:
1 grote zoete aardappel, schoongemaakt in blokjes (eventueel geschild)
1 kleine pompoen, geschild, ontpit en in blokjes
1 rode ui, fijngesneden
1 rode peper, in kleine ringetjes
1 laurierblad
1 theel. paprikapoeder
1 liter water
amandelschaafsel (als topping)
peper en zout
kokosolie

Bereiden
Neem een soeppan en bak hierin de ui in kokosolie glazig. Voeg de rode peper, paprikapoeder, pompoen en zoete aardappel toe en laat 5 minuten meebakken. Schep regelmatig om.
Schenk vervolgens het water erbij en het laurierblad. Laat het geheel 15 minuten op laag vuur koken tot de pompoen en zoete aardappel gaar zijn.
Schenk de soep in een blender en maak er een gladde soep van. Voeg eventueel nog wat extra water toe als de soep te dik is. Breng op smaak met zout en eventueel wat peper.

Schep in kommetjes en strooi wat amandelschaafsel in de soep.

Eet lekker!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dankjewel voor je reactie! ♡