woensdag 25 maart 2015

Voorjaars Quinoa-risotto!

 
Een week na de detox probeer ik het gezond en 'licht' eten nog enigzins vol te houden en dat gaat best aardig (op een halve bak B&J dit weekend na...). Al eens eerder maakte ik een lichtere variant op de échte Italiaanse risotto, met parelgort in plaats van risottorijst. Die vond ik al erg lekker, maar nu heb ik een nieuw recept met quinoa en oh my... dit is zo'n lekker gerecht dat het automatisch op mijn lievelings-lijst terecht komt. Wat een fijne risotto, die smaakt naar het voorjaar en het qua geur niet onder doet voor een echte stevige risotto. Om het gerecht compleet te maken, maakte ik er peterselie-munt olie bij (recept van de zusters Hemsley & Hemsley).

Vaak kook ik wat extra, zodat ik een portie kan invriezen of mee kan nemen als lunch. Dit recept is eigenlijk voor 4 personen, maar ik waarschuw je nu alvast; wij konden er krap 3 porties uithalen, zo lekker!

Hou je van spicy? Voeg dan een rode peper toe, deze bak je mee met de ui en knoflook. Bij 'gewone' risotto moet je de pan in de gaten houden, roeren en steeds opnieuw scheutjes bouillon toevoegen, bij quinoa is dat niet nodig, dus eigenlijk een soort luie risotto. Af en toe even roeren is voldoende.
Goed ik kan nog even door blijven gaan of nu gewoon het recept met jullie delen. Geniet er vooral heel erg van!

Dit heb je nodig voor 2 grote eters of 4 kleine eters:
250 gram quinoa
450 gr doperwten (bevroren of vers)
1 venkel, in middelgrote stukken gesneden
0,5 liter bouillon
2 teentjes knoflook, geperst
1 rode ui, gesnipperd
1 theel. gedroogde tijm
kokosolie om in te bakken
geraspte kaas (pecorino of parmezaan)

Voor de kruidenolie:
1 teentje knoflook
30 gram peterselie, fijngehakt
10 gram munt
flinke scheut olijfolie
rasp van 1 citroen
peper en zout

Bereiden
Maak de kruidenolie door de ingredienten met elkaar te mengen, de kruiden moeten nét onder de olie staan. Breng op smaak met peper en zout en laat de smaken in de olie trekken.

Breng de bouillon aan de kook en spoel de quinoa goed af onder stromend water.
Bak de knoflook en ui in wat kokosolie tot hij glazig wordt. Voeg de quinoa en tijm toe en schep door het ui-mengsel. Voeg na ongeveer 2 minuten een flinke scheut bouillon toe zodat de quinoa onder water staat. Laat de quinoa in ongeveer 12 minuten gaar koken. Voeg halverwege de venkel toe en laat deze beetgaar koken. Tussentijds kan je extra bouillon toevoegen, als de quinoa te droog kookt.
Voeg na tot slot de doperten toe en laat deze 4 minuten mee koken tot ze gaar, maar nog knapperig zijn.

Schep de risotto op en verdeel er wat kruidenolie en geraspte kaas over.

Eet lekker!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dankjewel voor je reactie! ♡