zaterdag 9 februari 2013

Aubergine Paddenstoelenlasagne met Ricottasaus



Gisteravond kwam mijn collegaatje en tevens vriendinnetje Lies gezellig eten. Wat Lies en ik delen is dat we beide van lekker gezond eten houden en weinig vlees eten. Af en toe is een beetje vlees heerlijk, maar dagelijks hebben we het niet nodig. Dit zal je waarschijnlijk niet verbazen, aangezien er tot nu toe, alleen maar recepten zonder vlees op mijn blog staan.

Wanneer er mensen komen eten, heb ik er een hekel aan om nog lang in de keuken te staan (let wel: ik heb géén grote open woonkeuken, maar een afgezonderd keukentje), dus kies ik het liefste voor een gerecht, waarvan ik het grootste deel al kan voorbereiden voordat de gasten komen.
Zo kwam ik op het idee om een lekkere lasagna te maken, met paddenstoelen en aubergine en zonder pasta-vellen! Op het moment dat Lies binnenkwam, hoefde ik de schaal alleen nog maar de oven in te schuiven en konden wij genieten van een lekker wijntje.

Hieronder vind je het recept. Ik val in herhaling als ik zeg dat je ook in dit recept, kan variëren met de groenten die je gebruikt. Ik had nog een knolselderij liggen, daar heb ik dunne plakken van gesneden en gebakken, en die samen met de aubergine gebruikt om de laagjes te maken.




Dit heb je nodig:

2 grote aubergines, in dunne plakken
500 gr gemengde paddenstoelen
2 uien, fijn gesnipperd
2 tenen knoflook, geperst
handje blaadjes basilicum, fijngemaakt
handje peterselie, fijngehakt
geraspte kaas
250 gr ricotta
2 eieren
peper en zout
olie om in te bakken (bv. olijfolie of geurloze kokosolie)




Bereiding

Verwarm de oven voor op 180 graden. Bestrooi de plakken aubergine met wat zout en laat ongeveer 5 minuten staan. Zout trekt het vocht uit de aubergine, dep dit weg met wat keukenpapier. Draai na 15 min. en doe hetzelfde met de andere kant.

Grill de aubergines aan beide kanten tot er strepen op de plakken staan. 
Snijd de paddenstoelen in grove stukken. Neem nu een ruime hapjespan en laat wat olie warm worden. Doe de ui en knoflook in de pan en wacht tot de uitjes glazig worden.
Vervolgens kan je de paddenstoelen toevoegen. Bij mij paste het er niet in 1x in, dus heb ik het in delen gedaan, steeds even wachten tot de paddenstoelen geslonken zijn. 
Voeg als de paddenstoelen geslonken zijn de verse kruiden en een snuf peper en zout toe en laat het geheel rustig even pruttelen.

Doe de eieren en ricotta in een ruime kom en meng het goed door met een garde. Voeg wat peper en zout toe.

Beboter een ovenschaal en maak laagjes van het paddenstoelenmengsel, de ricottasaus en de aubergine plakjes.





Bestrooi het geheel met de geraspte kaas en zet voor ongeveer 30- 40 minuten in de oven, tot de kaas goudbruin gekleurd is. 






Eet lekker!!!
Eat well. Love life. ♡

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dankjewel voor je reactie! ♡